Sommarjobb


I år kommer det vara lättare för ungdomar  att få sommarjobb visar en ny undersökning som intefanvetjagvaddeheter har gjort. " Vi vill nu främja ungdomars arbete och kommer därför att vara mer öppna för yngre arbetskraft".

Jovisst. Det är helt uppenbart att de vill ha unga arbetare i sommar. 
Innan mitt sommarjobbsletande startade(vilket var tidigt, januari) lade jag ner ett mkt ambitiöst arbete på mitt CV: Jag lyckades få mina referenser att bli så nära verkligheten som möjligt, jag berättade utförligt om vilken underbar, social och stresstålig människa jag var samt klistrade dit en anständig bild. Så. Nu var det svåra gjort, tänkte jag i min naivitet.
Jag började titta på vilka platser som utlystes. Inga skitjobb ville jag ha, så jag började att titta på servitrisjobben. Det började bra tyckte jag: Vi söker dig som är utåtriktad, social och lätt för att samarbeta med andra. Det skulle jag väl kunna klara av, tyckte jag. Inga särskilda krav... Underbart! För jag har ju ingen utb... men vi ser gärna att du har dokumenterad tidigare erfarenhet... Jaha, men jag har ju trots allt jobbat lite tidigare... av à la carte servering samt har en viss vinkännedom... Vin är inga problem! Det har jag smakat säkert tre sorter... Vi ser gärna att ungdomar söker... Detta börjar likna nåt!...men kravet är naturligtvis att personen har uppnått en ålder av 18 år...fan..

Jag sökte några servitrisjobb ändå, för jag ville inte riktigt acceptera det faktum att det inte skulle gå på något vis. Men jag tvingades ge upp den drömmen. Men vad kan man förvänta sig, tyckte jag, det finns ju tysen andra jobb, detta ska ordna sig!

Så jag började titta på de mindre glamorösa jobben.
Cafébiträde: Minst tre års erfarenhet krävs
Bartender: 3 års utbildning
Receptionist: Artonårsgräns
Lakritsförsäljare: Artonårsgräns
Telfonförsöljare: artonårsgräns
Lokalvårdare: Tidigare erfarenhet. Artonårsgräns

Jag vill inte säga att jag började ge upp hoppet i det här stadiet, men lite hopplöst kändes det.
Till slut hittade jag min räddning under Arbeten utan krav på yrkesutbildning: Diskare! Såklart att jag inte tänkt på det innan. Går inte detta så hänger jag mig, tänkte jag glatt.

Diskare: Vi söker dig som är stresstålig, social och öppen. Att arbeta i högt tempo är inget problem för dig som med din treåriga utbildning och fleråriga erfarenhet känner dig säker. Vi ser även att är över arton samt har b - körkort....

Vart är världen på väg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback