Alla jävla hjärtan - guiden för att överleva årets värsta dag.



Alla jävla hjärtans dag.

Finns det en dag med högre förväntningar på? Finns det en dag där allt kan bli mer fel?
Ledande frågor, javisst, men det är precis så det är. Och för de som inte insett hur uppenbart det är än, och helst vill avstå, er råder jag att sluta läsa här.

Bra. Då har jag alltså alla bittra cyniker kvar med mig . Utmärkt. Vi måste hålla ihop, nämligen.
Under denna dag finns oftast bara två, möjligen tre, alternativ: Förstöra eller förstöras. Det tredje är att gå i ide, men enligt mina efterforskningar är detta näst intill omöjligt, då trycket utifrån är för hårt.
Alltså. Två alternativ att välja mellan. Ibland kan det hända att man lyckas pricka in båda två, vilket man, enligt mig, för sin egen skull, bör undvika.
Vad ska man då välja? Jag brukar föreslå att man ska utgå från vilket läge man är i. Här är det också oftast två, alternativt tre, man har att välja mellan: Singel eller icke singel. Det tredje alternativet är det där mellanläget, vilket är alldeles för jobbigt för att ens försöka ge ett tips på. Till er som befinner er där säger jag bara: Eller nej. Jag säger ingenting. Det är ett hopplöst läge. Det är bara att finna sig i att dagen kommer att gå åt helvete.

Efter att man konstaterat vilket civilstatus man har, är det alltså dags att bestämma om man ska förstöra eller förstöras. Som singel kan jag rekommendera en saboteringsrunda som är relativt beprövad. Detta går till på följande sätt:
Samla ihop ett gäng på 4-5 bittra singlar av valfritt kön. Ta er till en stad/ ett samhälle någonstans där ni inte helt lätt blir igenkända. Jag brukar utforma det hela som en tävling: Var och en får varsitt papper, en penna och en vattenpistol, man går ut olika håll, och det man letar efter är hånglande par. När ett par är hittat gömmer man sig i närmaste buske och vid lämpligt tillfälle sprutar man vatten på dessa, vilka ganska säkert blir både förvånade och upprörda. På varandra. "Jag dreglade inte!" "vad är detta då?". Den som lyckats sabotera för flest par har vunnit.
Är man singel ter sig svaret alltså ganska enkelt i frågan om att förstöra eller förstöras; man kan sammanfatta det med "skadeglädje är den enda sanna glädjen", och denna blir hundra gånger bättre i grupp.

Har man däremot begåvats med en partner står man inför ett annat dilemma. Problemet här är ju att det alltid blir "för mycket" eller "för litet" beroende på vem ens partner är, och hur långt man med denne har kommit i förhållandet. Här är valet mellan att förstöra eller förstöras lite svårare. Här är det också betydligt lättare att hamna i båda kategorierna. Vem har tex inte, efter många dagars överläggning, till sist bestämt sig för att våga köpa en ros till sin kära, varpå denne blir högst förnärmad efter att lämnat över sina sju rosor med två dikter och en chokladask. Kvällen förstörd. Faktum är att jag inte har någon definitiv lösning här. En kompis till mig fick panik, låste in sig och sa att han var magsjuk. Kan vara gångbart.

Med några sammanfattande kloka ord skulle jag vilja säga: det går inte att ha en trevlig alla hjärtans dag. Försök inte ens. Du blir besviken.

Kommentarer
Postat av: Johan

Som med förhållanden i stort, så tror jag att man kan ha en bra alla jävla hjärtans dag med hjälp av kommunikation. Kanske bestämma lite ramar för presenterna, och kanske mer lägga tyngdpunkten på att göra något tillsammans. Visst kan presentfrågan vara jobbig, men om man ska känna sig missunsam och besviken så kan man lika gärna strunta i både julen, påsken, och födelsedagen också. Man behöver ju inte ha en sån himla materiell dag. En puss är ju alltid en puss. Den kan varken vara dyrare eller mer genomtänkt än någon annan puss.

Postat av: Adam

Man kan repa på alla hjärtans dag :]

2008-02-15 @ 16:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback